Jeg har lige for nylig genset det meget medrivende drama Hævnen fra 2010. Udover en fængslende
handling er skuespillet det mest geniale ved filmen. Jeg bliver sjældent begejstret,
når man satser så stort på børneskuespillere, men alle filmens karakterer er overbevisende
og rørende i en sådan grad, at vi som tilskuere ikke kan andet end at lade os føre
blindt ind i denne verden af ondskab og både små og store skurke. Hvad enten
det er en brutal bandeleder i Darfur, der skærer maven op på unge, gravide
kvinder eller en bandeleder på en dansk folkeskole, der pifter cykler, så er
motivet hævn, og i filmen får vi at se, hvor langt man vil gå for at få hævn
over sin værste fjende. Selvom det kun drejer sig om ganske få scener i starten
af filmen, kommer tematikken om mobning i skolen uhyggeligt tæt på, og det er
kun begyndelsen.
I forhold den tradition, der er omkring dansk film og
især hele dogmekonceptet, er der i sandhed kreset for æstetikken her. Trods al
den mørke, som filmen rummer, skinner solen næsten hele tiden, og havet er
konsekvent lige så blåt som Mikael Persbrandts øjne. Mange af de mere stillestående
billeder indeholder en utrolig smuk symmetri og farvekomposition.
Jeg mener dog, at der i danske film er en tendens til at
genbruge de samme skuespillere igen og igen. Jeg mener… Hvor mange gange har vi
ikke set Kim Bodnia spille en eller anden smådum provins-bølle. Eller Lars Bom
spille politimand. Selv Lars Kaalund sniger sig lige ind i en af filmens
vigtige scener som Bodnias ligegyldige kollega. Jeg kunne nu heller ikke lade
være med at trække på smilebåndet, da jeg så Bodil Jørgensen optræde som rektoren,
der sidder og udspørger de små, halvkriminelle lømler, om de glæder sig til den
kommende temauge. For en stund glemmer man den barske alvor, der venter udenfor
rektorens trygge kontor.
Når det så er sagt, så synes jeg stadig, det er Susanne
Biers bedste film, især når man tænker på Den
skaldede frisør (2012), som – trods smukke lokationer og et dygtigt hold
skuespillere – for mig forekom som en noget svagere udgave af Den eneste ene. Jeg er dog meget spændt
på at se, hvad den geniale instruktør viser os næste gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar