tirsdag den 21. januar 2014

Spaghettiwestern og politisk ukorrekthed

En af mine største filmoplevelser i 2013 var uden tvivl Quentin Tarantinos western og slavedrama Django Unchained, der ligesom forgængeren Inglorious bastards (2009) har hævn som et gennemgående tema. Jeg er stor fan af Tarantino og blev meget begejstret, da jeg hørte, at der allerede er en ny western på vej fra ham. Endda med den geniale Christoph Waltz på rollelisten.  Som flere andre Tarantino-film imiterer Django mange gamle filmklassikere, og alligevel er den noget helt for sig selv. Den vækker af naturlige årsager væmmelse hos mange seere, hvilket nok er uundgåeligt, når vi konfronteres så direkte med en del af verdenshistorien, de fleste ville have foretrukket var fiktion – slaveriet.  Men det faktum at filmen er så politisk ukorrekt virker på sin vis forfriskende, og selvom filmen er så ekstremt voldelig, giver de næsten overdrevne blodbad i sidste ende seeren en ironisk distance til hele denne hævntogt.

Udover at præsentere mange forskellige musikgenrer gennem sange af diverse kunstnere, introducerer soundtracket også nogle instrumentale spaghettiwestern-temaer komponeret af den garvede filmkomponist Ennio Morricone, som har meget erfaring inden for netop western-genren. Med sine bemærkelsesværdige genreskift overrasker musikken hele filmen igennem og er – som i den klassiske western – med til at holde energiniveauet oppe, så vi – på trods af nogle til tider meget lange dialoger – aldrig mister koncentrationen. Det musikalske højdepunkt for mig er helt klart den utrolig smukke og ekspressive Ancora qui sunget af italienske Elisa, og den spilles som baggrundsmusik i optakten til det længeventede øjeblik, hvor vores helt atter skal stå ansigt til ansigt med sin elskede.




Dette soundtrack slår i min verden aldrig fejl, så selvom hævntogter ikke står øverst på min to do-liste, kan man da om ikke andet føle sig som en mere skandinavisk (og i mit tilfælde mindre rå) udgave af vores hovedperson Django, når man rider på sin jernhest gennem regnvåde Aarhus til den dejlige lyd af western-toner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar