tirsdag den 25. februar 2014

Det beskidte Los Angeles i Collateral




Jeg har altid holdt af film, hvor byen spiller en central rolle. Både på Woody Allen-måden, hvor der ofte tages udgangspunkt i nogle følelser af nostalgi knyttet til en eller anden europæisk storby, men også som vi ser det i en film som Michael Manns velspillede thriller Collateral, der foregår i Los Angeles’ natteliv. Filmen tegner overordnet et køligt og upersonligt billede af byen. Selv filmens skurk, Vincent, som bliver spillet af Tom Cruise forpester L.A. og dens indbyggere. Byen er mørk næsten hele filmen igennem, og vi får aldrig det ”stereotype Los Angeles” at se. Gennem bl.a. film oplever jeg ofte, at New York fremstår som en mere barsk og uforfinet by over for L.A., men i Collateral bliver vi konfronteret med en anden side af englenes by. Fra oven ser vi stadig palmerne og arkitekturen smukt akkompagneret af en jazzet version af Bachs Air, men nærbillederne afslører et beskidt landskab fyldt med mørke gyder, affald, pornografi og uhumske natklubber. Under alle omstændigheder den perfekte kulisse til denne nervepirrende thriller.

Vincent er lejemorder og inden natten er omme skal han have likvideret 5 personer. Jamie Foxx spiller Max. En dygtig og dagdrømmende taxachauffør, som går op i at gøre sit arbejde godt og holde sin taxa ren og så ved han desuden, præcis hvor mange minutter, det tager at komme fra den ene ende af byen til den anden. Taxaen bliver både fremstillet som Max’ lille oase, hvor han kan slippe væk fra byens støjforurening og som hans personlige fængsel, hvilket kun bliver tydeligere, når Vincent kommer ind i billedet.  Ved et tilfælde sætter Vincent sig ind i Max’ taxa, og tvinger ham ind i spillet ved at køre ham rundt til de forskellige lokationer i L.A.
      De imponerende og medrivende actionsekvenser overskygger ikke fortællingen og det intense og psykologiske spil mellem helt og skurk, taxachauffør og lejemorder, som konstant overrasker. Vincent går fra at være tilfældig kunde til lomme-psykologisk og intens kidnapper, men forholdet mellem de to er dybere end som så. Vincent gennemskuer hurtigt Max og presser ham til at tage lidt mere aktivt stilling til sit liv og sine fremtidsplaner, og når byen og menneskene svigter Max, bliver Vincent paradoksalt nok hans redningsmand.  Flere gange oplever vi, at Vincent beskytter Max, samt forsvarer ham overfor en grov og nedgørende chef på taxacentralen. Da Max pludselig bliver forvekslet med Vincent, opstår der en gensidig og dyb afhængighed mellem de to hovedpersoner. Mod slutningen af filmen ændres fokus dog til at dreje sig om Max’ sidste forsøg på at redde det femte offer. En smuk, kvindelig advokat, som han tidligere har mødt. Noget som er med til at gøre filmen mere ordinær.   

Jeg synes, at det er Tom Cruises bedste rolle til dags dato. Hans arbejde med den komplekse karakter Vincent er yderst imponerende, eftersom der er meget mere til karakteren, end man skulle tro. Bare se på hans udseende. Vincent er nærmest grå fra top til tå, han er meget dyrisk både i måden, hvorpå han overfalder Max på broen men også i måden han likviderer personerne i natklubben på, og så ser han ud til at have en særlig forbindelse til de ulve, ham og Max møder midt i filmen. Samtidig er der også en stor mængde ironi forbundet med Cruises karakter i forhold til den skæbne, der rammer ham mod slutningen af filmen og de statements, han i filmens indledende scener lavede omkring L.A. og dens følelseskolde indbyggere.

         Hvis I ikke har set den, så kan i godt glæde jer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar