Ved første øjekast kan man godt mistænke Disturbia (instrueret af D. J. Caruso)
fra 2007 for at være en typisk, amerikansk ungdomsthriller med en rebelsk
lømmel, der forsøger at imponere sin smukke nabo. Faktisk synes jeg, at vi skal
temmelig langt hen i filmen, før den bliver virkelig god, men så er man til
gengæld også grebet.
Jeg må da
også indrømme, at jeg for alvor blev fanget, da jeg opdagede, at filmen i bund
og grund er en opdateret version af Alfred Hitchcocks Rear window fra 1954.
Filmen
handler om high school-eleven Kale, der efter at have været vidne til sin fars
død, har svært ved at tilpasse sig skolen. En dag går det helt galt for den
vrede, unge mand, som slår sin spansklærer og bliver dømt til 3 måneders
husarrest. Han bliver udstyret med en fodlænke, som gør, at han kun kan bevæge
sig et vist antal meter udenfor husets mure. Snart bliver hans yndlingsbeskæftigelse
at spionere på naboerne, og det er i særlig grad den nye pige på vejen, Ashley,
han betragter og naboen, enspænderen Turner, som Kale hurtigt begynder at
mistænke for at være seriemorder. Kale, Ashley og vennen Ronnie begiver sig ud
på en farefuld mission for at afsløre Turner, og det går ikke helt nemt, fordi
Kale i forvejen har haft sine kontroverser med politiet.
Denne version af historien om den indespærrede voyeurist
er meget mørkere og mere vovet både seksuelt og mht. de voldelige scener i
forhold til Hitchcocks version. Kulminationen i Rear Window har ikke nær den samme neglebidende-effekt for os filmkendere,
der er alt for vant til at se vold på film, men til gengæld har den en langsom
suspense-opbygning, som ikke bliver distraheret af teenage-kærlighed og
humoristiske sekvenser. Eller for den
sags skyld overdøvende musik. Faktisk er der slet ingen musik under den store
kamp mellem helt og skurk. Begge film udtrykker
dog til perfektion den klaustrofobiske følelse af at være fanget i sit eget
hjem, der egentlig burde være en base for tryghed, velvidende om, at morderen
uden problemer kan trænge ind i dette hjem.
Begge film
sætter på mange måder spørgsmålstegn ved vores trang til at følge med i andre
menneskers liv. Det er interessant, hvordan vi – en hel nation med
voyeuristiske tendenser - hver eneste dag sidder på vores sofa for at få et
indblik i andre mennesker og deres privatliv gennem fjernsynet. Men alligevel
er der jo ingen tvivl om, at det er forkert på så mange niveauer, hvis disse
smugkig foregår gennem en kikkert. Underligt nok hylder både Rear Window og Disturbia voyeurismen og fortæller os, at hvis vi dagligt holder
øje med vores naboer, opdager vi måske en morder.
Filmen
fortæller også den evige hemmelighed om forstadslivet: De pæne facader med
velplejede græsplæner og smukke blomster kan ikke skjule det kaos, der befinder
sig inden for husets mure. Og hvor meget har vi egentlig lyst til at vide om
vores naboer? Disturbia er et
tydeligt bevis på, at disse tematikker til stadighed er relevante.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar