mandag den 10. februar 2014

Musikfilm eller Filmmusik? Hollywood møder musikhistorien

Milos Formans Amadeus er med sine 8 oscars en af verdens mest kendte og populære musikfilm. 30 år efter premieren er denne film stadig aktuel som analysegenstand for musik- og filmvidenskaben og skaber konstant fornyet interesse for hovedaktøren, W.A. Mozart. Netop derfor syntes jeg også, at det kunne være interessant at bringen den på banen her på bloggen. Det er en film spækket med romantik, humor, drama, tragedie og fantastisk musik. Lydbilledet er stærkt præget af pompøse koncertscener og medrivende kompositionsprocesser og af den årsag bruges størstedelen af musikken diegetisk. Samtidig er Amadeus særlig interessant, fordi den udelukkende består af prækomponeret klassisk musik, og en stor del af historien er fortalt ud fra Mozarts egen musik. Det skal selvfølgelig også lige nævnes, at filmen er baseret på Peter Shaffers teaterforestilling Amadeus.



   Ifølge Shaffer er Amadeus ikke en film om Mozarts liv, men derimod en fabel om en barnlig komponist med en bemærkelsesværdig latter, en mands endelige opgør med Gud og om denne Guds lunefulde fordeling af talenter og ubegribelige favorisering. Ifølge Shaffer er det dog hverken Salieri eller Mozart, der er hovedpersonen i beretningen, men derimod musikken komponeret af Wolfgang Amadeus Mozart. Filmen fortæller dog historien om Mozarts karriere og død i Wien set gennem øjnene af en misundelig og skyldbetinget komponist – Salieri. Da jeg i sin tid skrev bachelor-opgave om denne film, fandt jeg ud af, at den er kritiseret af adskillige musikhistorikere og Mozart-fans for sine historiske fejl. Det er selvfølgelig altid farligt at blande det kommercielle Hollywood med den dyrebare og skattede musikhistorie, og normalt ville jeg da også være enig i kritikken, men jeg tror ikke, at hensigten med filmen har været at forære tilskuerne den grumme sandhed om Mozarts sidste tid. Det har snarere været at præsentere musikken som narrativt element og som den altoverskyggende hovedrolle – trods fiktive dekorationer. Shaffer fortæller historien om musikken af Mozart, og den står derfor også som det eneste originale og uændrede i filmen. Man må altså ikke lade den historiske sandhed stå i vejen for den kunstneriske sandhed.
      Det er netop musikkens rolle som fortællende element, der gjorde, at jeg fik lyst til at skrive om filmen. Som musikfilm er Amadeus et særligt eksempel på film, der både benytter sig af diegetisk og non-diegetisk musik, fordi Forman formår at blande disse filmmusikalske funktioner. Og ofte sker overgangene så glidende, at vi som tilskuere næppe bemærker det. For eksempel vil et bestemt koncertværk ofte blive brugt først som underlægningsmusik i en samtale for derefter at glide over i selve opførelsen af det samme værk. En stor del af tilskuerne bliver sandsynligvis først opmærksomme på hvad de hører, idet der klippes til koncerten og fokus forsvinder, fra henholdsvis dramatikken til musikken. På denne måde forbindes de to scener, og via musikken sker overgangene i filmen flydende og uden behov for anden fortælling. Der foregår hele tiden en leg imellem de to filmmusikalske funktioner. Denne leg får den prækomponerede musik til at virke både som typisk filmisk underlægningsmusik, men også som kildemusik.  Eftersom Amadeus også er en film om musiklivet i 1780’ernes Wien, er en stor del af scenerne fra koncerter og operaopførelser. Disse sekvenser udgør altså en stor del af den rent diegetiske lydside.  Selve underlægningsmusikken fungerer – ligesom kildemusikken – som en præsentation af Mozarts musik, samt som et identifikationsmiddel til at skildre personer og situationer efter gentagelser. Og som i den traditionelle spillefilm er den med til at bestemme stemningen i filmen.
      I scene 14-15 aflægger Constanze Salieri et visit for at vise ham Mozarts noder. I øjeblikket da Salieri får noderne i hænderne, hører vi musikken, som han læser den. Man kan derfor benævne brugen af musikken i denne scene som metadiegetisk, idet tilskueren hører de forskellige værker gennem Salieris tanker, mens han febrilsk og misundeligt bladrer noderne igennem. Man kan bruge benævnelsen metadiegetisk, fordi vi befinder os et sted mellem kildemusikken og underlægningsmusikken, da det kun er én person i rummet og tilskuerne, der rent faktisk hører musikken. Jeg synes, det er et genialt træk fra Formans side at præsentere musikken på en så interessant måde. Der er ingen tvivl om, at det virker.


Trods kritikken har jeg valgt at anskue denne film som en hyldest til en af verdens mest populære klassiske komponister, W.A. Mozart. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar